Recension I en särskilt utsatt situation

GÖTEBORGS-POSTEN 191005

Med ”I en särskilt utsatt situation” regisserar Angereds Teaters nya konstnärliga ledare sin första pjäs efter chefsbytet. Det bådar gott, skriver Mikaela Blomqvist.

Angereds Teater verksamhet har varit slumrande de senaste åren. Förhoppningsvis blir det ändring på det nu. Vid årsskiftet tog Johanna Larsson över som konstnärlig ledare. Med ”I en särskilt utsatt situation” regisserar hon sin första pjäs efter chefsbytet. Föreställningen riktar sig till ungdomar från 14 år och titeln är lånad från den äldre sexualbrottslagstiftning som upphörde att gälla i och med att kravet på samtycke infördes i fjol. Går det att göra pjäs av?
Ja, det går utmärkt skall det visa sig. Till grund för Kristian Hallbergs manus ligger ett verkligt (eller fingerat verkligt?) rättsfall där en 17-årig flicka som varit för full för att göra motstånd har våldtagits på en nyårsfest. Med hjälp av hennes dagbok, intervjuer med hennes närstående, förundersökningsprotokoll och fritt fantiserande rekonstrueras händelserna av en ung, imponerande samspelt och tonsäker ensemble: Dilan Amin, Mikaela Knapp, Kimiya Faghih och Erik Lennblad.

”Är du ok?” frågar skådespelarna varandra efter ett extra känsligt parti.
Larssons regi väjer klot undan för socialrealismen. Linda Wallgrens stiliserade scenrum går i gult, turkos och lila, liksom skådespelarnas kläder. Fördelade mellan olika soffor stiger de in och ur sina olika roller. Förfrämligandet har en dubbel funktion: det ger historien drag av exempel, samtidigt som det gör den mer lättsmält. Det samtycke som är pjäsens tema genomsyrar även framförandet. ”Är du ok?” frågar skådespelarna varandra efter ett extra känsligt parti. När våldtäkten återberättas skiftar de roller tre gånger. På så sätt vävs pjäsens pedagogiska ansats in i själva gestaltandet. I återkommande scener, som är något långdragna, närmar sig de fyra varandra fysiskt samtidigt som de hela tiden frågar om det går bra.
Till föreställningens förtjänster hör hur den skildrar det vardagliga i våldet.
Till föreställningens förtjänster hör också hur den skildrar det vardagliga i våldet, hur nära lagöverträdelsen ibland kan befinna sig det normala. Ett kompisgäng har suttit hopträngda i en soffa i det rum där våldtäkten skett men tycker sig inte ha sett något utöver det vanliga, när förövaren vaknar på morgonen får han samma frågor av sin mamma som offret. Även om ”I en särskilt utsatt situation” tappar något i effektivitet mot slutet är den som helhet en imponerande konsekvent pjäs. Den kommer med all säkerhet leda till intressanta diskussioner i klassrum och på skolgårdar. Det bådar gott för Angereds Teater.