FOLKHÖGSKOLESTUDENTER FÖLJER OCH DISKUTERAR REPETITIONERNA AV "BANANHUSET/EXIL"

Runt femton deltagare och deras lärare från Angereds-, Mångkulturella/Finska- samt Kvinnofolkhögskolan kom till vår foajé i fredags för att prata om och lyssna på manusläsning av "Bananhuset" och "Exil".

Efter det att regissörerna Eleftheria Gerofoka och Elmira Airkan berättat om handlingen, läste skådespelarna Ibrahim Ebrima Faal och Emmeli J Stjärnfeldt några scener ur respektive pjäs.
Strax vidtog en livlig (och drabbande) diskussion kring begrepp som "exil", "hemma", "utanför-/innanförskap", "intesvenskhet" och internationalism.
Vi blev tagna av entusiasmen och engagemanget från studenter såväl som av lärare och väntar ivrigt på nästa tillfälle nu på fredag, då vi ses igen på Kvinnofolkhögskolan för att lyssna på och se konkreta bilder/ ting som symboliserar just dessa begrepp. Vi hoppas här kunna delge och dokumentera lite av de intressanta samtal och dialoger som vi skönjde i fredags genom bloggen.  Tre tillfällen framöver ses vi för att inspirera varandras lärande/repetitionsprocesser i det projekt som från början är initierat av Västra Götalandsregionsprojektet "Folkbildning & Kultur".

Frågor som uppstod var kring om det egentligen finns ett "hem"- existerar det ett "hemma" överhuvudtaget som fysiskt rum - finns det ett stadsrum eller fysiskt rum där dessa frågor lever i möten mellan människor idag?  Går det att känna sig hemma om man inte är hemma i sig själv?
"Exil"- är det alltid ett tvång? - Kan det var frihet att vara i inre "exil" - eller bara smärta?
Gränsen:  menar vi den politiska, ekonomiska eller psykologiska när vi kommer till ett nytt land? Finns det ett mellanförskap?
Hur ser det egentligen ut i "innanförskapet"? Stressigt? Hur kommer vi hem till oss själva - genom internationell identitet och tillhörighet? "Vad var det som egentligen, då för 25 år sedan, tvingade min familj till exil"? Varför känner jag mig, ju äldre jag blir, bara mer och mer som "ickesvensk"?...Vad beror det på?

    VIMEO

Kommentera gärna: